How
Coercion
creates

Consensus -

Censorship
& the
Ideology of

the State
Niall Meehan

In this article | want to examine part of the
political context within which Irish
Broadcasting censorship takes place.
Essentially: what has been the basis for the
imposition and continued acceptance of the
need for Section 3| of the Broadcasting Act
by Irish Governments since 1971; and what
has been its effect on RTE as a public service
broadcaster. | particularly want to begin an
exploration of why it has precisely been self-
proclaimed champions of political pluralism
and openness in Irish society generally who
have been to the for in the promotion and
defence of political censorship - in other
words to the fore in denying political pluralism
and openness in Irish broadcasting. This will
be part of a larger study on the regulation by
the state of Irish broadcasting in its socio-
economic context.

First of all | would like to examine how
Section 3| operates and its consequences for
RTE journalism and journalists.

Section 3| of the Broadcasting Act (as
amended in 1976 by the then Minister for
Posts and Telegraphs, Conor Cruise O'Brien
and as extended by a subsequent minister,
Paddy Cooney, in 1981) controls RTE and
independent radio stations by way of an
annual Ministerial Order. “Where the Minister
is of the opinion™ that a type of broadcast
might incite to crime or “undermine the
authority of the state” he may prevent RTE
from broadcastingit. This Ministerial Orderis
directed principally at republican groupings,
primarily Sinn Fein, and also the Irish
Republican Army (IRA). One former minister,
Paddy Cooney, has admitted that Sinn Fein is
the main target. Another former minister,Dr.
Conor Cruise O'Brien has commended the
usefulness of Section 3| as a means of
preventing any electoral advance by Sinn Fein
in the South - in other words as a means of
denying the electorate information which
might lead them to support Sinn Fein in

broadcasting:

(1) an interview or report of an interview
with spokespersons for Sinn Fein;

(2) any broadcast, including party political
broadcasts, inviting support for Sinn Fein;

(3) a broadcast by anyone representing or
purporting to represent Sinn Fein.

This legal censorship has been extended
into a pervasive system of internally
administered self-censorship within RTE which
has turned it into a system for the social
control of broadcast journalists and journalism.
A regime of sever regulation has affected all
items about the North, but especially as they
concern Sinn Fein and the IRA. IT has
particularly affected all coverage onall subjects
where a Sinn Fein member might be present
in a newsworthy context. In essence RTE
offers no latitude to its broadcasting staff.
Every item which involves a member or
spokesperson for Sinn Fein must, whether it
breaches the Order or not, be referred up to
the Director General. Not only has this
involved RTE in an illegal extension of Section
31, it has also meant that a far wider area of
self-censorship has affected the broadly
nationalist viewpoint.

In 1977 the National Union of Journalists
conducted a survey on the effect of Section 3|
in the RTE Newsroom. The NU] reported
that:

The ultra-cautious atmosphere which
Section 3! and the [RTE] guidelines have
fostered in the newsroom and programme
sections has meant that enquiries into
controversial issues have not been
encouraged...there is no great enthusiasm to
djg deep into the facts. Establishment views
(security forces, Government, Church, etc.)
areairedatgreat length, often without analysis
or counterpoint. Over a period of time a lop-

greater numbers

(The World at TABLE 1:

One, RTE Radio | Question: "Can you name an organisation or individual banned from
One, March 30, | being interviewed under Section 31"

1993) The view
that Section 31 is
aimed primarily at
Republican is also
appreciated - but
notshared - by the
generalpublic (see
Table 1).

The main
purpose of section
31 is to prevent
RTE from

Respondant's mentioning: Republican Groups 74.5%

Loyalist Groups 17.7%

Subversives, etc. 6.9%
Incorrect 7.7%
Don't Know 23.0%

(Note: Respondant's could give more than one response (i.e. 'Sinn Fein' with
'UDA). Also a correctandincorrect response could be combined (i.e. 'Sinn Fein'
with 'Workers Party')
[From Meehan & Horgan, 1987:13]

)

=)

e

7

sided prominence is given of establishment
thinking. The corollary of this is that there
develops a considerable public insensitivity
and disinterest in views which are radically at
odds with the establishment. Section 3/ and
the guidelines have now taken such a grip on
RTE news and programme executives that
there is now a general anxiety about tackling
stories which might embarrass the
government on the issue of security.

These comments were made at the
conclusion of Dr O’Brien’s sojourn as Minister
for Postsand Telegraphs, 1973-1977. O’Brien
lost his seat in the 1977 General Election.

Tom McGurk, a former RTE journalist,
observed (Sunday Tribune, January | Ith, 1983)
that

Perhaps the most dangerous element
that emerged from the “Section 3/ mentality”
was the temptation on journalists and editors
to involve themselves in self-censorship.
Section 3/ was the law of the land and RTE
now found it convenient to cover up its
serious shortcoming on northern reportage
by hiding behind this fact.

RTE’s internal regime helps to discipline
the workforce. McGurk points out that an
“era of timidity and self-censorship” rendered
RTE unable to cover developments concerning
British miscarriages of justice, such as the
Guilford Four and the Birmingham Six.
McGurk recounts how RTE Programme
Controller, Muiris MacConghail, refused to
broadcast material on RUC brutality
allegations in 1977. MacConghail suggested
instead that he mention the story “to our
BBC colleagues at our next meeting with
them”. (ibid) This story was broken by the
BBC and lead to a British government
investigation, the Bennett report, and the
involvement of Amnesty International.

Writing on the comparatively more liberal
situation in Britain some years ago Professor
Nicholas Garnham made a telling observation
on the need to hold on to one’s job being a
powerful ideological reinforcing mechanism.
As McGurk (ibid) acknowledges:

Reporters and editors were very soon to
realise that to fight against the official line and
involve their department in confrontation
with the Director General’s office and thereby
with the Minister was walking a tight-rope to
nowhere. There was simply no future in being
branded as a “trouble maker” andthereby, as
was frequently done, being movedto another
area of less sensitive broadcasting.

The need to preserve your employment
status is exacerbated in RTE with the taking

on of staff on short-term contracts. The
'Father' of the NU| Chapel in the RTE News
Room, Eoin Roynane, said at an NU) press
conference in October 1989 that journalists
on short-term contracts are even less likely
to challenge accepted self-censorship practice
since it could materially affect their prospects
for being re-employed.

InMarch 1988, a contract journalist, Jenny
McGeever, was sacked for inadvertently
breaching Section 3| of the Broadcasting Act
onamorning news programme. This occurred
during her report of the return of the bodies
of three IRA volunteers, shot by the SAS in
Gibraltar on March 6, to Ireland. McGeever’s
colleagues were intimidated by the immediate
public intervention of the Minister for
Communications, Ray Burke. They failed to
rally to her defence, despite an instruction
from the NUJ. McGeever became a
management scapegoat for governmentanger
over the breach and was dismissed. The RTE
Newsroom branch of the NU| presented an
“ultimatum” which management were more
than willing to accept: no action to be taken
against permanent staff. RTE later made an
out-of-court settlement to McGeever, as a
result ofa case brought for wrongful dismissal.

RTE has based its rigorous adherence to
Section 31 by reference to its need to stay
within the law. At the same time RTE
management, especially those in journalistic
posts, often proclaimed their opposition to,
and utter disdain for, the Section 3| Orders
they are forced to labour under. For instance,
in answer to a fact finding mission from the
International Federation of Journalists, RTE's
Head of News, Wesley Boyd, proclaimed an
intention to stick “by the letter” of Section 31
in order to show “how stupid it is, showing up
that we cannot even interview a Sinn Fein
member on rose growing or wine” (in
Doorneartand Larsen, |987:7). The practical
consequence of both of these assertions, the
need foralaw abiding stance and the intention
of proclaim the “stupidity” of Section 31, is
that RTE has been found to be acting outside
the law precisely by illegally extending Section
31 to Sinn Fein members not acting as
spokespersons. In O'Toole vs RTE a Sinn Fein
trade unionist, Larry O'Toole, successfully
challenged an RTE refusal to interview him in
his capacity as chairperson of a strike
committee and as a National Executive
member of the Bakery Union, solely on the
basis of O'Toole’s membership of Sinn Fein.
RTE lost in the High Court in July 1992 and
lost again on appeal to the Supreme Court in
March 1993. The International Federation of
journalists termed RTE's position
“outrageous”; the US Newspaper Guild
declared that RTE were involved in an



“astonishing” “self-bondage plea”. The NU]
described RTE’s behaviour as “extraordinary”.

Indeed the failure and confusion inherent
in RTE’s strategy in relation to Section 31 is
shown by its inability to ever willingly make
any reference publicly to its “stupid”, never
mind more  orthodox, applications of the
Section 3| Order. How were people to know
of the stupidity of Section 3| if RTE kept it to
themselves? The |F| pressed RTE management
on this point by asking whether RTE indicates
on air “every time” Section 3| interferes with
normal broadcasting practice.

The response was “we do this when
appropriate...But it’s impractical to mention
this every time, and there can be other
reasons why we restrict coverage; time, news
value etc...” (ibid:8)

In a letter (dated January 27, 1987) to
Tom Hartley, the Sinn Fein Runai (General
Secretary), the RTE Director General Vincent
Finn, stated:

RTE does notagree that it could reasonable
be required to advise its audience on a daily
or similar frequency basis in reference to its
news, current affairs or other programmes
about the existence and effect of an Order
which has been essentially in existence for
over |5 years. Any reference is an edjtorial
on-the-spot matter.

The response was in reply to a letter
(dated]anuary |3, 1987) from Hartley pointing
out that in reports of talks between John
Hume and Gerry Adams at that time RTE
only rarely, if ever, mentioned the existence
of Section 3| reporting restrictions. In effect,
therefore, RTE has no policy on the central
issue of informing its audience that normal
broadcasting standards have been suspended.

Atthe time of writing RTE is again reporting
talks between the leader of the Social
Democratic and Labour Party, John Hume,
and the Sinn Fein Leader, Gerry Adams.
Thereis still no explicit mention by RTE onair
of the existence of a provision preventing
them from interviewing Gerry Adams. John
Hume has been interviewed on numerous
occasions and, in the normal course of events
(ie in the absence of censorship), one would
have expected interviews with Gerry Adams.
Yet this interference with professional and
ethical balance requirements is not covered
by any RTE policy of always informing its
audience of the fact. This failure on RTE’s part
has the effect not only of denying the audience
the right to know but also of denying them the
right to know they are denied the right to
know. There is every indication that the

audience would appreciate being informed
that the news is censored.

RTE, on numerous occasions, refused to
meet with Sinn Fein to discuss the
inconsistencies and extensions of Section 31
which RTE were wholly responsible for. It is
probably a consequence of the “anxiety”, to
which the NUJ document quoted earlier
alludes, which rendered, and still renders,
RTE unable to rationally explain the
implications and operation of Section 3| to
Sinn Fein or, indeed, to any other individual
who takes the trouble to attempt to explore
it with RTE.

Professor Garnham'’s observation, noted
above, was made in the course of a criticism
and dismissal of the concept of an Ideological
State Apparatus subconsciously creating
acceptance of the prerogatives of the status
quo. | suggest, in agreement with Garnham,
that more prosaic and direct mechanisms
relating to prospects for continued
employment, interference by government
through its exchequer disbursement powers
and security apparatus, and the identity of
interest generally between owners and
controllers of the media in maintaining the
continued good health of the capitalist state,
actas their own powerful bulwark against the
proliferation of anti-establishment views. In
other words coercion creates its own
consensus.

This observation is particularly true of the
situation in Republic of Ireland. While it might
be helpful to think of RTE’s output on the
North as reinforcing the State's ideological
interest this output is actually conditioned by
the state’s repressive rather than its ideological
apparatus. Censorship, through Section 3| of
the Broadcasting Act, is part of the panoply of
repressive measures monopolized by the state
in its defence. Section 3| is imposed by the
state through the agency of successive
governments and its constitutional validity
has been upheld by the courts (Lynch vs
Cooney, 1982). It has been responsible,
directly or indirectly, for the sacking of one
journalist and of a sound recorder (who
“miked” a Sinn Fein spokesperson during
filming), the dismissal of an entire RTE authority
in 1972, the imprisoning of another journalist
for contempt of court (see “There is no such
thingas journalists’ privilege” by Frank Clarke,
SC,, Irish Times, December 4th, 1992) and
the disciplining and sidelining of countless
other staff in RTE.

Let us now look at the response to this
state of affairs, or rather these affairs of the
state. In broad terms the constraints RTE

oAl
P
(¥8 )

(
-

.,

I |

Y
/

I
-

faces concern the mostimportantand complex
political story in Ireland. According to an Irish
Times (June 26, 1983) MRBI poll, television in
Ireland is the public’s primary source of
information on current events. The conflict in
the North is a story which, therefore, one
mightargue requires the most comprehensive,
exhaustive and unrestrained information
gathering techniques at a broadcaster’s
disposal. From the unrestrained plurality of
voices and opinions comes the pluralism Irish
society is said by many to be lacking. In fact,
because of censorship and RTE’s peculiar
extension of its provisions, coverage of the
Northis boring, repetitive, unimaginative and
ritualistic. At its worst, coverage of the North
has been open to the charge of manipulation
by political forces hostile to Irish nationalism
and Republicanism.

However, many politicians prominent in
this society over the past thirty years have
aspired to the creation of a society based on
pluralism, that is one based on toleration and
an acceptance of diversity. In short it is part
of an aspiration toward an open and liberal
society. Theparadox we have toface, however,
that those who promote these aims tend to
be the most vociferous and tenacious
defenders of political censorship. On the face
of it, this seems like a contradiction in terms.
If so, where does this contradiction come
from. Take Dr Conor Cruise O’brien, for
example. He is considered the quintessential
“liberal”, in terms of a distinguished family
history, international experience with the
UN, criticaland historical insights. Throughout
the 1970’s, particularly during his stewardship
of the Ministry for Posts and Telegraphs,
O'Brien was commenting avidly and writing
prodigiously on what he perceived to be the
dangers of Irish republicanism and nationalism.

In his capacity as a Labour Party Minister
in the 1973-’77 government O’Brien
reinforced and copperfastened Section 31.
This was the crowning point of his campaign
to root out what he termedin 1974 the IRA’s
“spiritual occupation” of RTE. The former
Taoiseach and Minister for Foreign Affairs in
the ‘73-'77 government, Garret Fitzgerald,
was also a product of a new “liberalism” in
Irish political culture. Fitzgerald joined O’Brien
in asserting that the problem in the North
was not one of British imperialism and
unwarranted interference in Irish affairs but a
problem of conflicting cultures on this island.
While O’Brien asserted that there were two
irreconcilable nations Fitzgerald said that a
union of hearts and minds was possible, albeit
in different states. In short both were openly
partitionist in their outlook, something which
had not been a feature of Irish political
leadership heretofore. Both were agreed,

also, that the main threat to the Unionist-
British culture or nation was the aggressive
irredentist demands of Irish nationalism.
Fitzgerald was also part of the old right-wing
Cumann Na nGaedhal/Fine Gael tradition
which asserted the need to shore-up and
protect the state at all costs from its enemies,
these traditionally being Irish Republicans.
This particular government has been accused
of being responsible for one of the most
infamous examples of police brutality and
miscarriages of justice in the history of the
state. (For an account of the Nicky Kelly case
and a flavour of the period, see Kerrigan and
Dunne, Round up the Usual Suspects, Magill
Publications, 1983.)

Irish nationalism was portrayed as part of
a backward and essentially populist catholic
social formation seeking ancient solutions to
the age-old problems unhappily obtruding on
a 'modern’ world setting. Indeed it was this
desire to be modern above all else, to be part
ofaperceived European culture and civilisation
which came to predominate the thinking of
the Southern Irish intelligentsia in their
reaction to the failings of, and their feelings of
increasing condescension towards, Irish
nationalism. The desire to be “European”,
not merely as a fact of geographic life but as
the ideological badge of a new and larger
imagined community, was crystallised in our
membership of the European Economic
Community which Southern Ireland joined in
1973. It was part of a package which would
seemingly sweep away the cobwebs of the
past, bound up as they were with the manifold
failures of the Irish state with its history of
high unemployment, emigration, poverty,
peripherality, conservative catholicism and
all-round narrow-mindedness. It was also,
ironically enough, a rhetorical anti-British
device, in that the state would cease its
economicand political dependence on Britain
while becoming dependent on the ECinstead.

An explanation of the material basis for
the success of this enterprise in ideological
terms will have to wait for another article. To
sum up, in the context of this initial analysis,
Irish broadcasting was transformed in the
period 1971 to 1977 into an institution with
a conservative and semi-totalitarian approach
to the Northern Ireland crisis. It was forced
into this situation by precisely those
representatives of the liberal intelligentsia
who proclaimed the need for a break with the
past. Instead, they transformed themselves
into effective defenders of a conservative
status quo and, as | shall attempt to show in
a future article, ineffective proponents of a
break with the subservient and dependent
nature of Irish politics.



